論文

基本情報

氏名 塩﨑 亮
氏名(カナ) シオザキ リョウ
氏名(英語) Ryou Shiozaki
所属 基礎総合教育部
職名 教授
researchmap研究者コード B000290513
researchmap機関 聖学院大学

題名

公共図書館へのマーケティング概念導入の意義:「公共性」に基づく外部環境適応の視座

単著・共著の別

 

著者

塩崎 亮

担当区分

 

概要

The purpose of this article is to propose introducing a marketing concept to Japanese public libraries for adapting to the outside environment. In the first part, marketing concept in public libraries is defined as a key concept to build a long-term relation with various stakeholders including customers and improve the effect on the whole society. Secondly, "public responsibility of libraries" is summarised as the basis of marketing in public libraries. One is to correct market failure from the viewpoint of economics, and the other is to contribute to the formation of public knowledge from the viewpoint of sociology. In the third part, the author advocates nich strategy as the optimal solution to such social expectation. Furthermore, the framework of competitive analysis aiming to understand the outside environment is suggested.

発表雑誌等の名称

Library and information science

出版者

MITA SOC LIBRARY INFORMATION SCIENCE

 

45

開始ページ

31

終了ページ

71

発行又は発表の年月

2001

査読の有無

有り

招待の有無

無し

記述言語

日本語

掲載種別

研究論文(学術雑誌)

国際・国内誌

 

国際共著

 

ISSN

 

eISSN

 

DOI

 

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形式

無償ダウンロード

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担当授業科目1

 

担当授業科目2

 

担当授業科目3

 

主要業績フラグ

その他